Imorse gick jag upp ovanligt tidigt för att vara med i TV4 Nyhetsmorgon. En riktigt rolig och spännande erfarenhet! I min roll som konsumentexpert på Prisjakt pratar jag ofta med medier om konsumentbeteende, handelsklimatet och shoppingtrender. Det första som hände när jag kom till TV4 var att jag blev sminkad – så himla mysig start. Väl inne i studion berättade jag om en undersökning som vi gjort som visar att åtta av tio svenskar inte litar på butikernas Black Friday-erbjudanden. Sen gick vi igenom hur bra Black Friday-rean egentligen är. Enligt prisdata så är Black Friday den dag under året som det är billigast att handla. Då är prissänkningar på det totala antalet produkter som högst. Här är några insikter om hur bra Black Friday faktiskt är. En av fyra produkter var på rea på Black Friday i fjol. Rea innebär att de var rabatterade med minst 10 procent. Snittrabatten på dessa produkter var 20 procent. Samtidigt förväntar sig konsumenterna en rabatt på 38 procent. Såhär såg det ut i studionDet finns lite olika typer av oegentligheter och fusk man som konsument kan utsättas för under rean. Dels fejkrea och prisfusk. För att undvika reabluffarna så är mina tips att alltid jämföra priser i olika butiker med en prisjämförelsesajt, och att undersöka prishistoriken så man vet att erbjudandet är så bra som det verkar. Dessutom är det klokt att tänka till innan man ger sig ut i readjungeln genom att lista det man behöver eller vill ha i förväg, att sätta en budget och att tänka kritiskt i butiken och fokusera på priset, inte rabatten. Här kan du se klippet. Väldigt kul att vara med på Nyhetsmorgon!