Rekordmånga företag har hamnat på Råd & Röns svarta lista. Över 300 företag noteras, och i topp ligger den kinesiska fast fashion-jätten Shein.Den svarta listan publiceras av konsumentmagasinet Råd & Rön och är ett sätt att varna konsumenter för företag som inte tar sitt ansvar. Här hamnar företag som är sämst på att följa de beslut som Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) fattat i tvister mellan konsumenter och företag.Listan toppas som sagt av Shein, som har 23 ärenden där de inte rättat sig efter ARN:s beslut. Problemen handlar bland annat om returer som inte återbetalats, paket som aldrig levererats och felaktiga fakturor. Även Ryanair, Turkish Airlines, Asos och Zula Stockholm finns rankar högt. Det är bra att vara vaksam när man handlar. Så undviker du att bli lurad vid onlineköpAtt handla online är smidigt och ofta billigare än i fysiska butiker, men det gäller att vara en medveten konsument för att slippa tråkiga överraskningar och oväntade kostnader. Här är några saker att tänka på för att undvika att bli lurad:Kolla upp företaget innan du handlar. Googla, läs recensioner från andra kunder och se om företaget finns med på varningslistor.Se upp för utländska butiker som ger sken av att vara svenska. Dubbelkolla företagets adress och kontaktuppgifter. Det är vanligt att dropshippingföretag (företag som inte har egna lager utan agerar som en mellanhand och skickar direkt från fabrik) skapar ett varumärke som får oss att tro att det är en trygg, svensk e-handel.Testa att göra en bildsökning på produkten. Om bilden dyker upp på många olika sajter kan det handla om en dropshipping-butik som köper varorna från en billig leverantör i Kina. Använd säkra betalningsmetoder. Ha koll på dina rättigheterReklamation: Enligt svensk lag har du rätt att reklamera en vara i tre år. Ångerrätt: Du har rätt att ångra ditt onlineköp i 14 dagar. Returregler: Om en vara är felaktig eller om du reklamerar den, ska företaget stå för returfrakten – inte du.