Black Friday är runt hörnet och vi kan förvänta oss en hel del kampanjer under reaperioden. Men hur ser det egentligen ut med svenskarnas shoppingbeteende under rean? Låt oss dyka ner i några intressanta trender och insikter som vi på Prisjakt (där jag jobbar till vardags) fann i vår undersökning Konsumentkompassen.Fler svenskar planerar att handla på Black FridayVisste du att en tredjedel av svenskarna planerar att handla på Black Friday i år? Andelen har dessutom ökat två år på rad. Det verkar som att Black Friday verkligen har fått fotfäste i Sverige, och det är framför allt de yngre som hänger med på rean – bland 18-29-åringarna tänker 47 procent reashoppa. Så om du är en av dem som planerar att fynda, är du inte ensam! Det kan också vara så att ännu fler faktiskt kommer att handla – spontanköp under stora kampanjperioder är inte ovanligt. Trots att många planerar att handla, finns det också en stor del som tänker avstå. Hela 57 procent uppger att de troligen inte kommer att handla under Black Friday. De vanligaste orsakerna är att man inte har behov av något nytt, och att rean uppmanar till köphets. En blus lika röd som reaskyltarna.Shoppingbudgeten ökarEn annan spännande insikt är att konsumenternas budget för fysiska varor, undantaget mat och biljetter, ökar rejält under fjärde kvartalet. I snitt planerar vi att spendera 12 459 kronor – hela 3 889 kronor mer (+45%) jämfört med samma kvartal i fjol. När vi kollar på budgeten specifikt för Black Friday ser vi att den ligger på 2 962 kronor, medan julklappsbudgeten är 3 956 kronor. Kvinnor handlar mer begagnatIntressant nog planerar 32% att handla begagnade produkter under fjärde kvartalet. Det känns som en positiv trend, där fler och fler börjar tänka hållbart när det kommer till shopping. Kvinnorna går i bräschen för detta – de är mer benägna att fatta miljömässiga val och handla second hand än männen. Det är också fler kvinnor än män som skippar Black Friday med hänvisning till miljöaspekten av shopping. Känner du igen dig i detta? Dela gärna med dig i kommentarerna! 💬 Och vill du läsa hela undersökningen så finns den att ladda ner här.