Varje månad skriver jag en krönika i Omni Ekonomi. Det är en fantastisk nyhetskälla, men den kräver abonnemang. Så jag delar den här med er. Denna gång handlar krönikan om att nästan hälften av svenskarna handlat från Temu eller Shein, trots att både oron och missnöjet är mycket utbrett. Varannan svensk handlar hos de kinesiska e-handlarna Temu och Shein trots en utbredd oro för produkterna som säljs där. Det finns andra plånbokssmarta sätt att shoppa på, skriver konsumentexperten Isabella Ahmadi i en gästkrönika för Omni Ekonomi.Tänk dig att du går in i en butik och köper en väckarklocka. Efter första natten, när du sömnigt försöker stänga av det irriterande larmet, råkar du välta klockan från nattduksbordet och den går sönder i fallet mot golvet. Riktigt usel kvalitet. Samma morgon ser du på nyheterna att det upptäckts hälsoskadliga kemikalier i en rad prylar från samma affär, och att hela produktionen utdöms som farlig för både miljö och medarbetare. Men när shoppinggatan vaknar till liv igen går du tillbaka till samma butik som igår, och köper en ny väckarklocka.Det borde inte make sense. Men det gör det. Varför? Svaret ligger förstås i prislappen. Denna usla väckarklocka är vansinnigt billig. Det kändes knappt att köpa den första. Och det känns knappt att köpa den andra.Precis detta har de kinesiska marknadsplatserna Temu och Shein tagit fasta på. Med priser lika låga som en mattkant blundar konsumenten för de flesta tillkortakommanden. Samtidigt är svenskarna ett vaket folk med koll på de möjliga konsekvenserna vid shopping från ultralågprisgiganterna. I en riksrepresentativ undersökning som vi på Prisjakt gjort genom Opinion, visar det sig att hela nio av tio svenska konsumenter är oroliga över att handla från Temu eller Shein. Den allra vanligaste orsaken är skadliga kemikalier i produkterna, tätt följt av låg kvalitet. Även de större omvärldsfrågorna bekymrar många. Den miljömässiga hållbarheten ifrågasätts, liksom arbetsvillkoren för de människor som arbetar i lågprisuniverset.Samtidigt visar samma enkät att nästan hälften, 47 procent, av svenskarna har handlat från Temu eller Shein. Och det är knappast en överraskning att priset är den ohotat hetaste drivkraften till att köpa.Medvetenheten kring problemen finns på plats, så när kommer konsumenternas värderingar kring hållbarhet, arbetsvillkor och produktsäkerhet börja trumfa prislappen? Förvisso har hushållen haft det rätt ekonomiskt tufft de senaste åren, vilket tenderar att ge lågpris en skjuts. Men det finns andra plånbokssmarta sätt att shoppa på, som dessutom går mer i linje med svenskarnas önskan om säkrare och klimatvänligare produkter.Second hand-marknaden torde uppfylla dessa krav. En annan invändning mot lågpris av dålig kvalitet är att det blir kostsamt i längden att behöva ersätta prylar som inte håller. Men i en shoppingvärld där vi ständigt uppmanas till att konsumera mera, tycks det kinesiska lågpriset bli den kortsiktiga lösningen för konsumenten.