Nedsatta priser lockar men kan vi egentligen lita på dem? Många känner till det osmakliga förfarandet med bluffreor, där butiker höjer priset på en vara för att sedan sänka det och kunna skylta med en högre rabatt på readagen. För att sätta stopp för fuskreorna infördes för tre år sen en ny realag som säger att butiker måste redovisa det lägsta priset under de senaste 30 dagarna när en produkt är på rea. Men tyvärr känner bara hälften av svenskarna till denna lag och förtroendet för att butikerna följer den är väldigt lågt. Det visar en stor undersökning som Prisjakt gjort (jag jobbar där). Bara en av fem litar på att realagen följsUndersökningen visar att svenskarna är väldigt skeptiska till att butikerna följer realagen, alltså regeln om 30-dagarspriset. Bara en av fem litar på att butikerna faktiskt följer lagen. Jag gästade både TV4 Nyhetsmorgon och TV4 Nyheterna för att prata om undersökningen, eftersom det är viktigt att fler konsumenter känner till vad lagen innebär och hur reafusket ser ut. Berättade om reafusk och realagen i TV4 NyhetsmorgonFuskreor lever kvarVi kan samtidigt se att fuskreor fortsätter, trots att lagen införts. Under Black Friday i fjol var ungefär en av tio varor på det vi kallar fuskrea – alltså att priset höjts innan rean för att sedan sänkas på readagen. Dessutom har en ny typ av fusk uppstått, nämligen prisfusket. Det är när butikerna skriver ut ett felaktigt 30-dagarspris. De sätter ett högre jämförspris bredvid reapriset än vad som egentligen är korrekt, och kan då skylta med en mer attraktiv rabatt. Reafusket och prisfusket gör att konsumenter får vilseledande prisinformation och lockas att tro att de gör en bra deal, fast priset inte alls är så bra som det ser ut. Alltid kul att få gästa TV4 NyhetsmorgonVad betyder det här för oss som konsumenter?Lagen kom till för att skydda oss, men när butiker fortfarande slirar på reglerna och tilltron är så låg, blir det extra viktigt att vi själva är prismedvetna:Kolla prishistoriken på produkterna du funderar på.Jämför priser i flera butiker.Var skeptisk till röda reaplappar – en hög procentsats betyder inte automatiskt att det är ett bra pris.Jag tycker det är tydligt att det inte räcker med en lag på pappret – vi behöver också se att den efterlevs i praktiken. Annars riskerar handeln att tappa förtroende från oss konsumenter.Litar du på reapriserna i butikerna?