Varje månad skriver jag en krönika i Omni Ekonomi, utifrån min roll som konsumentexpert på Prisjakt. Denna gång handlar den om hur Trumps tullar påverkar de kinesiska lågprisgiganterna Temu och Shein. Publicerar den här för er läsning :)Den 25 april skruvar lågprisjättarna Temu och Shein upp sina priser i USA. Orsaken är, förstås, Trumps tullar där varor från Kina nu möter 145 procentiga avgifter. Samtidigt täpps kryphålet om tullfrihet för varor under 800 dollar igen. För dessa aktörer, som har ultralågpris som så kallad USP, blir det ett eldprov att testa konsumenternas betalningsvilja när prislappen går upp. Konsumenter har kunnat blunda för såväl dålig kvalitet och oklar produktsäkerhet, som miljömässiga och etiska bekymmer eftersom prylarna varit så ruskigt billiga. Men vad händer om priset ökar med en, fem eller tio dollar. Blir undermåliga slit- och slängprodukter verkligen värda då, och börjar inte tanken på den miljöovänliga överkonsumtionen skava lite för mycket?Låt oss blicka över till hemmaplan. I och med de höjda priserna i USA kan efterfrågan på Temu och Sheins prylar minska på andra sidan Atlanten. Men säljas ska de oavsett. Därför väntas nu fler lågprisprodukter strömma in i Europa. Här kan de krängas till de välbekanta extrembilliga priserna, som (tillsammans med aggressiv marknadsföring) varit huvudingrediensen i framgångsreceptet. Varje månad skriver jag en krönika i Omni Ekonomi på temat konsumtion, e-handel och privatekonomi.I EU har vi en liknande tullfrihet för privatimport. Gränsen går vid ungefär 1 800 kronor, kostar varan mer än så ska den tullbeläggas. Att slopa denna gräddfil för kinesiskt lågpris har diskuterats flitigt senaste tiden. Men än slinker paketen in utan extra avgifter, även om EU-kommissionen och svenska politiker vill sätta stopp för det.Svensk handel förfasas över de orättvisa villkoren. Och det med rätta, för Temu och Shein har slagit stort i Sverige och letat sig in i våra köpvanor på kort tid. Nästan hälften av svenskarna har handlat från någon av nämnda marknadsplatser, enligt en undersökning vi på Prisjakt gjort. När de kinesiska jättarnas priser nu höjs i USA, finns drivor med plagg och produkter som behöver säljas på annan ort. Då kan det bli så att priserna trycks ner ytterligare i Europa, vilket kan komma att leda till mer import. Något som givetvis konkurrerar med våra lokala handlare.Temus och Sheins affärsmodeller blir helt klart tilltufsade av Trumps handelsbeslut. De behöver slå sig ner vid ritbordet och skissa upp en ny plan. Säga vad man vill om dessa lågprisaktörer, men snillrika är de. Jag har svårt att se att detta skulle vara slutet för Temu och Shein – något hittepå väntar troligtvis runt hörnet. Sårbarheten har ändå blottats i mötet av regelverk, tullar och politiskt motstånd. Frågan är nu hur lojala konsumenterna är om ultralågpriset mister sitt ultra.